مهدویت و تشیع (مقاله برگزیده همایش تبین ولایت امام زمان (عج) ) در 24 آذرسال1383
16 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 00/0/0
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
اعتقاد به مهدویت سبب سازندگی روح انسان و امید بخش برای بشر یت است که رسول خدا (ص) و امامان (ع) نوید آمدنش را داده اند.. اعتقاد به ظهورمنجی از اعتقادات تردید ناپذیر دینی است که تا ابد جاوید است به همین سبب است که همواره عده ای هوی پرست از این آموزه دینی سوء استفاده کرده و ادعای مهدویت کرده اند. باید توجه داشت که مسئله مهدویت با غیبت ممزوج شده است تا شرائط برای ظهور آن حضرت فراهم گردد. بر همین اساس است که ائمه اطهار (ع) در زمان خود، مردم را به وکلاء خود وعالمان دین ارجاع می دادند تا آمادگی برای غیبت آن حضرت را داشته باشند تا در صورت عدم حضور ایشان نوعی مرجعیت دینی برای عالمان ایجاد شود تا مردم به آنان مراجعه نمایند. پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) مردم از طریق نواب خاص و عام با امام زمانشان ارتباط داشتند تا آنکه آن حضرت به آخرین سفیر و نایب خاص خود اعلام کرد که بگوید پس از او نایب خاصی حضرت ندارد و باید مردم برای حل مشکلات دینی، سیاسی واجتماعی شان به روات و مجتهدان جامع الشرایط مراجعه نمایند تا اولا غیبت آن حضرت امر غیر منتظره ای برای مردم نباشد، ثانیا با فقدان رهبری و مدیریتی مواجه نشوند. در مکتب تشیع دو عامل مهم سبب پیروزی بر دشمنان شده است عامل نخست فرهنگ حسینی است که جرقه ای است برای بیداری ملتها در برابر ستمگران زمان خود، و عامل دیگر فرهنگ انتظار است که امیدواری به ظهورآن حضرت مایه حیات امت ها است که قرآن فرموده است « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ ... » و « وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ». پس وجود آن حضرت را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم که عالی ترین انگیره ای است تا انسان مواظب رفتار و گفتار خود باشد و در مسیر آن حضرت حرکت نماید و کاری نکنیم که امام زمان (عج الله تعالی) از خود ما رنجیده خاطرشود.